Av Revfalk - 5 juli 2008 21:00

Sedan tog vi en tur till Pier 39 en riktig turistfälla med restauranger och affärer. Landar man här är det dock ett bra tips att gå hit och hämta massor med turistinfo på det California Welcome center som ligger här. Vi gick in och kollade i en kameraaffär och vi lyckades pruta ner hans top of the line kamera från 2000 dollar till 500 dollar. En Olympus E-410 var det med två objektiv och minneskort och väska och extrabatteri och…. Han gav med saker gratis varvat med att han sänkte priset. Det lät ju verkligen som ett klipp men när vi kollade på nätet så var det en utgången modell. Tur att man inte gick på att det var ett bargin när bossen grep in och gav sitt sista lägsta bud på $1245.

Det var ännu en gång för långa kö för att åka cable car uppför branta Powell & Hyde så vi gick. Väääldigt bra motion. Stannade och vilade på en winebar när vi var uppe på toppen och åt några appetizer innan vi gick tillbaka till hotellet för en japansk middag i lugn och ro trodde vi…. De hade All you can eat and drink och det var ett himla hallå…

Av Revfalk - 5 juli 2008 16:00

Vi började med sovmorgon. En av få morgnar när vi inte har ställt klockan. Sov till halvtio och det behövde vi! Dagens plan Alcatraz. Vi köpte biljetter när vi var här förra gången, Don tipsade oss om att det kunde vara svårt att få biljetter och tur var det eftersom det var utsålt tom den 8 juli och då åker vi hem. Men nu fick vi åka till Alcatraz. Tog bussen till Union Square och gick sedan ner mot Pier 33 där Alcatrazbåten går. Efter en brunch vid piren tog vi båten till Alcatraz Island. Det var en annorlunda upplevelse. En Audio tur ingick i priset och det var en riktigt bra guidning inne i fängelset där autentiska röster från vakter och fångar berättade om sina upplevelser på Alcatraz och om några av de flyktförsök som utfördes där bara en möjligtvis men troligen inte lyckades ingen vet…. Något överraskande var berättelser från barn som växte upp på ön, vakternas familjer bodde ofta på ön och barnen fick åka skolbåt till och från San Francisco varje dag. De beskrev en idyllisk uppväxt med lekar som kurra gömma i den spännande miljön på ön. De såg aldrig något av fångarna. Ön är numera en nationalpark med sällsynta växter och fåglar som häckar. Väl tillbaka vid Pier 33 satt där en ex-fånge och signerade kort och berättade lite om livet på Alcatraz. Han var säkert över 80 år, fängelset stängde 1963.

Av Revfalk - 4 juli 2008 22:00

Vi gick genom halva stan på kvällen. Hoppades att det skull komma någon buss som tog oss en bit men icke! Målet var Fishermans Wharf där höjdpunkten på dagens firande skulle vara fyrverkerier. Det var massor av folk på väg åt samma håll som vi. Glada att vi inte tagit bilen gick vi förbi den ena överfulla parkeringsplatsen efter den andra. Väl framme vid hamnen var vi ganska hungriga och försökte få bort på någon restaurang med utsikt över vattnet och fyrverkeriet. Showen skulle börja kl 9 och att få bord innan dess verkade omöjligt, de hade väntelistan på 45 minuter till en timme på alla ställen med utsikt. Vi skrev upp oss i alla fall och tänkte att vi hinner nog se fyrverkeriet och äta efter. Hittade en plats med utsikt över bukten men… fyrverkeriet startade aldrig klockan blev tio över, tjugo över och fem i halv gav vi upp och gick ner till restaurangen och fick vårt bord istället och då började det. Som tur var fick vi ett bord med perfekt utsikt över fyrverkeriet som säkert höll på en kvart. Efter en god middag gick vi tillbaka till hotellet. Det är väldigt backigt i San Francisco. Men kön till spårvagnarna (cable car) var jättelång och det kom ingen buss återigen.

Av Revfalk - 4 juli 2008 15:00

Vi har varit i Marin Headlands idag och njutit av den vackra kusten eller det man kunde se av den genom dimman. Vädret är väldigt dimmigt vilket innebär att det är fuktigt och lite kallt och vi har långärmat för första gången sedan vi längs med kusten i början av resan. För att komma hit fick vi åka över den berömda Golden Gate Bridge med dimman som dolde de höga röda pelarna. Vi åkte också ner till Sausolito som ligger öster om norra brofästet en mysig liten marinstad med massor av folk som firade 4 th of July med picknick och dragkamp i parken. Det hade varit en parad också det var prisutdelning för bästa deltagare när vi kom men vi missade själva paraden. Häftigt utsmyckade bilar och flaggor överallt.

Av Revfalk - 4 juli 2008 12:00

Vi är i San Francisco nu, checkade in tidigt på Hotell Tomo. Åt frukost på hotellet eftersom hotellet i Pacificas complimentary breakfast bestod av blaskigt kaffe och inplastade bullar, blääh.

Hotellet vi bor på har fått något designpris och först förstod vi inte varför eftersom fasaden, lobbyn och restaurangen inte riktigt imponerade men rummet!! Helt underbart. Stort och ljust med en jättehäftig väggmålning längs med ena väggen och ett burspråk med en soffa där man kan njuta av utsikten över Japantown. Sitter just nu och njuter av ett glas champagne och planerar för kvällen. Det är fyrverkeri och firande nere vid Pier 39.

Av Revfalk - 3 juli 2008 23:00

Det står tom om det i DN. Väldigt hemskt är det och man kan inte ens köra ner längs med Highway 1 mellan Monterey och Santa Barbara just nu eftersom Hwy 1 är avstängd.

Av Revfalk - 3 juli 2008 22:00

Kör sista biten tillbaka till Pacifica där vi ska bo inatt. Nu vi får se hur lång tid det tar eftersom det är den 4 juli imorgon så trafiken kan ju tänkas vara ganska tät. Trotsade GPS:en och åker Highway 1 längs kusten, vi hoppas att det är mindre trafik. Vi har haft rätt ännu så länge, det har knappt varit någon trafik alls mot San Francisco fast vi vet ju inte om det är det någon annanstans heller. Upplever nu när vi närmar oss San Francisco för första gången den berömda dimman.

Det blev en lugn kväll i Pacifica. Checkade in och Marcus gick ut och tränade. Sen åt vi middag på en restaurang precis över gatan med underbar utsikt över det vilda Stilla Havet.

Av Revfalk - 3 juli 2008 15:00

Vi körde hela vägen till Salinas igår som ligger 20 minuter från Monterey och Carmel och hittade ett billigt Motel 6-rum endast $60 ingen frukost ingick med Internet plus att de hade gästtvättstuga och det behövdes… Åt frukost på Dennys som är någon slags kedja också de hade bra frukost. Sen åkte vi till Carmel via Carmel Valley en dal med många vinodlingar. Åkte till The Barnyard och hämtade golfklubborna. Lisa skulle ha skickat dem till San Francisco men eftersom vi har lite vaga planer och ändå åkte den här vägen så hämtade vi dem istället. Sen åkte vi ner till Carmel Beach och solade en stund. Bada var inte att tänka på, det var fullt med folk på stranden men ingen som badade. Stilla Havet är kallt. Strosade runt en stund i Carmel och tittade i några gallerier och åt lunch. Carmel är min favorit alla kategorier hittills förutom Grand Canyon men det är inte samma sak. Men vi har ju San Francisco kvar och det är staden som jag drömt om att besöka så länge så vi får väl vänta med avgörande röster av vad som är bäst.