Av Revfalk - 27 juni 2008 07:43

Upp tidigt för att hinna checka ut och packa bilen innan bussen till San Diego skulle gå kl 8.30 Vi har hittat en buss som inte kostar något man betalar bara inträdet till Seaworld till bussbolaget så vi lämnade bilen i Anaheim.

Seaworld är också en fantastisk park i San Diego. Juan körde oss dit och underhöll oss hela vägen ner med roliga fakta hela vägen ner.

Vi började med Shamushow, en häftig show med späckhuggare där man inte bör sitta på rad 1-16 (soakzone) om man inte vill bli väldigt blöt. Hur häftigt som helst med höga hopp av både valar och människor (påskjutna av valarna..). Men vi skulle bli blöta senare…

Fick mersmak för valshow så vi bokade och åt en jättegod lunchbuffé vid ett bord en meter från deras privata pool. Vi fick en entimmes show, för precis framför oss lekte instruktörerna med Shamu. Maten blev kall för man kunde nästan inte ta ögonen från späckhuggarna. God dessert och kaffe och sedan var Shamu tvungen att gå till sitt andra jobb och hålla den stora showen.

Vi såg två shower till sen, en delfinshow med flasknosdelfiner och Clyde and Seamores Risky Rescue en rolig show med sjölejon och uttrar som skulle rädda en skadeskjuten ubåt. Det är fantastiskt hur de kan träna djuren att göra alla dessa konster.

Och hur blev vi blöta då, jo vi åkte Journey to Atlantis en berg- och dalbana med två dropp som slutade i vatten och sen blev vi verkligen blöta när vi åkte Shipwreck Rapids en rund flotte som åkte längs med “white water” och genom ett vattenfall. Soaking wet!!! På Seaworld ska man bara ha på sig lättorkande kläder, ett tips!!!

Av Revfalk - 27 juni 2008 07:30

Oljevarning fick vi hela tiden på bilen, skulle bytas inom 600 miles och det har vi kört och skall köra ganska många fler..

Så fick en Ford istället....  med navigator utan extra kostnad det kan nog vara bra...

Av Revfalk - 26 juni 2008 22:00

Åtminstone en massa stjärnor på trottoaren i ”The walk of fame” på Hollywood Blvd som var vårt första stopp för dagen. Tittade också på hand- och fotavtryck på Chinese Theatre. Trafiken hit var hemsk, det tog en och en halvtimme. Parkering var inga problem fanns parkeringsplatser man kunde stå på för den eminenta summan av $2 per kvart. Som tur var hade de en max för dagen på $8. Efter vår promenad med stjärnorna åt vi lunch på en gigantisk Mall med utsikt över Hollywoodskylten. Åt jättegod Shabu shabu på en japansk restaurang, man kokade maten själv i varsin gryta med kokande vatten på bordet. Det var kött, grönsaker, ris med goda såser att dippa i.

Sen var det SALE på Victorias Secret. Vilken tur!!

Vi köpte en karta över Beverly Hills och Bel Air med alla vägar och stjärnor där alla kändisar bor. Åkte runt i Beverly Hills och Bel Air och försökte orientera oss efter kartan men som av en händelse så var kändisarnas hus ganska gömda och diskreta. Men vilket område, vilka hus. En fastighet till salu för 138.000 miljoner dollars, undrar om det blir budgivning då?

Åkte ner till Rodeo Drive sen och tittade på alla exklusiva affärer där. Shoppade inget för affärerna skulle precis stänga och tur var väl det.

Köade tillbaka längs med Santa Monica Blvd och Highway 5 till Anaheim. Åt indiskt till middag. Somnade ovaggade vid halvelva det blir en tidig morgon imorgon.

Av Revfalk - 25 juni 2008 10:45

Ja, man måste gå på Disneyland om man är i Los Angeles. Får inte missas. 15 timmar senare var vi ganska glada att vi bodde ett kvarter från utgången... Har haft en underbar dag på Disneyland! Vi har åkt allt med en triangel på (endast för friska människor...) och alla "rides" på Disneyland är verkligen något extra. Längre, bättre och häftigare än något vi provat tidigare. Om man ska tipsa en amerikan om saker att göra i Stockholm, nämn inte Grönan då...

Till och med att stå i kö är en upplevelse. Som en "Appetizer" av det som komma skall.

Avslutade dagen med att se showen "Fantasmic" en show vid floden med piratskepp och flottar och hjulångare och alla Disneyfigurer på en gång! Sedan var det fyrverkerier som pågick hur länge som helst och hade alla "rides" som tema så man fick sig en liten påminnelse om vad man varit med om under dagen.

Av Revfalk - 24 juni 2008 10:38

På väg igen. Nästa stopp LA. Passerade Malibu och Zuma Beach, det ser ut precis som i tv-serier från Kalifornien med långa vita stränder, blåa "Lifeguardhus" och massor med folk som surfar, badar, solar och spelar beachvolley.

Första stopp blev Venice Beach. Långa stränder även där med cykelbanor och promenadstråk och massor med små affärer som till 75% bestod av tatuerings- och piercingbutiker.

Efter stoppet vid Venice Beach letade vi oss fram till Anaheim där vi bokat ett hotell granne med Disneyland. Motorvägen och trafiken här är inte att leka med, sex filer fulla med bilar. Men vi kunde prova på "Car pool lane" eftersom vi var tre i bilen och susade förbi alla köer, perfekt.

Strosade i Disneyland Resort på kvällen och åt middag på "The cheesecake factory" som hade otroligt god amerikans mat och till efterrätt?! Cheesecake såklart, MUMS!!

Av Revfalk - 23 juni 2008 07:28

Ett dygn i Santa Barbara. Efter många om och men letade vis oss fram till hotellet vi bokade via hotels.com. Efter att ha packat upp tog vi bilen längs med State Ave (väldigt lång väg..) hela vägen ner till havet och ut på piren. Där parkerade vi och letade reda på någonstans att äta. Åh vad det är gott med seafood! Sen letade sig Marcus fram till en surfbutik såklart och hade snart provat hela affären. Ett par vita Arnetteglasögon och en Billabong t-shirt blev det för Marcus och Mattias hittade ett par snygga O´Neill shorts. De hade broschyrer om en surfskola det rekommenderade så vi åkte till stranden för att kolla om vi kunde hitta någonstans att anmäla oss. Lyckades bara hitta en telefon och ringde och bokade istället. 9.00 vid The Beachhouse. Sen åkte vi tillbaka till hotellet och badade i poolen, skönt!

Upp tidigt imorse. Continental Breakfast på Sandpiper Lodge var den sämsta hittills inget bröd bara muffins och wienerbröd. Mötte surfkillarna strax före nio, de skulle surfa någonstans söderut (där vågorna fanns…). Återträff kl 15 på samma plats! Mattias och jag tog bilen till Summerland strax söder om Santa Barbara det skulle finnas en Bikini factory där som man utifrån namnet föreställde sig skulle vara en gigantisk butik med hur mycket baddräkter som helst. När vi äntligen hittade den var det en yttepytte liten butik och de hade inget bra där är på jakt efter en överdel. Åkte ner till stranden nedanför och solade istället, doppade oss också men det är inte jättevarmt i havet precis. Nu sitter vi på Bucatini på State Ave och äter lunch, risotto med räkor och räkmacka med sallad, mums!

Av Revfalk - 22 juni 2008 07:28

När vi skulle lämna hotellet imorse träffade vi på ett par som ville låna datorn för att kolla hur det såg ut norrut. De hade inte lyckats få bukte med skogsbranden så nu var vägen norrut avstängd och de höll på att evakuera hotell i Big Sur. Tur att vi passerade där igår och är på väg söderut. Bokade ett hotell via datorn innan vi åkte för att slippa åka runt och leta, nästa stopp är Santa Barbara som vi har hört ska vara väldigt fint.

På vägen stannade vi vid en rastplats för att sträcka lite på oss det låg vackert mitt i en dal i Santa Ynez Mountains. Där fanns några informationstavlor med lite tips om "What to do” i området. Fanns också affischer med “Missing children” i området. Ofattbart många barn verkar försvinna här.

Av Revfalk - 21 juni 2008 07:27

Lämnade Quality Inn i Monterey tidigt och körde söderut. Första stoppet blev nästan direkt vid naturreservatet “Point Lobos”. Strosade runt där i ett par timmar och tog hundratals kort. Det fanns också ett litet museum inhyst i ett hus som troligtvis byggts av kineser som spanjorer senare hade tagit över. En stor industri byggdes upp för att fiska “Abalone” och de byggde järnväg (smala spår) för att kunna frakta varor därifrån. Men det enda som fanns kvar nu var museet och vild vacker natur, massor av vackra blommor.

Sedan fortsatte vi söderut på Highway 1. Stannade hela tiden för det var nya “Vista Points” hela tiden med otroligt vacker utsikt. Vilken kustväg!!

Vid Hurricane Point fick vi mycket passande se ett oväder som härjade över havet. Det blixtrade och åskade hela tiden och mörka moln tornade upp sig över havet. Vi fortsatte neråt till Nepenthe en restaurang som vi blivit rekommenderade. Där fick vi se det tråkiga resultatet av alla blixtar, det hade startat ett flertal skogsbränder. Samtidigt som vi njöt av en god hamburgare (de är godare i USA) och den otroligt vackra utsikten över havet så såg vi hur skogsbranden snabbt spred sig framför oss. Branden hade startat precis och brandbilar började susa förbi och sen kom en helikopter och började hämta vatten från havet och dumpa över branden. Om och om igen. Efter otaliga stopp vid “Vista Points” den ena vackrare än den andra kom vi ner till lågland och började fundera på någonstans att sova. Strax söder om San Sinemon låg en hel rad med hotell längs med ettan. Fastnade för Orchid Inn för $149 inklusive frukost. Vi lyckas inte riktigt hålla oss till $100 per natt… Alla pris man får är också utan tax så när man skall betala så är det alltid dyrare. Det gäller överallt både i affärer och restauranger och hotell. Och så ska man betala dricks på restaurangerna också.

Åt en god middag på “Manta Rey” god mat särskilt köttbitarna och diverse seafood är att rekommendera.