Av Revfalk - 16 juli 2009 22:53

Efter en kanongod frukost på hotellet gav vi oss av mot Järnvägsmuseet i Gävle. Det var ett fint museum strax söder om Gävle. Järnvägens historia i Sverige kan man lära sig i detalj. De hade också ganska många ”riktiga” gamla tåg allt från ånglok till en X2000 simulator som man kunde köra för bara 5 kronor.

På morgonen hade vi också bokat in oss på en destillerivisning så efter en kopp kaffe för att vänta ut spöregnet som helt plötsligt kom över oss så styrde vi mot Valbo och Mackmyra. Det var en kul visning och lite sugen blev man på att investera i ett fat. Dock 30 liter som ger 48 flaskor... och vi är inga stordrickare av whisky direkt. Verkar kul iallafall eftersom man får prova av whiskyn varje år under tiden det lagras och sedan bestämma när man tycker det är lagom att tappas upp på flaska.

Efter whiskyshowen började vi bli hungriga och åkte ut mot Bönan och på vägen dit så hittade vi ett jättemysigt ställe som hette Engeltofta där vi åt lite tapas och sedan drack vi kaffe och njöt på deras jättealtan med såna där mysiga utesoffgrupper som jag vill köpa. Vi blev lite sugna på att stanna här över natten men så bestämde vi oss ändå för att fortsätta uppåt mot Söderhamn som vi planerat. Jungfrukusten heter den fina väg som går parallellt med den E4 som vi åkt så otroligt många gånger . Där anar man inte direkt allt det vackra som döljer sig öster om vägen. Vi hade fått tips av turistbyrån i Gävle att det fanns en fin fiskrestaurang i Axmarbruk. När vi väl kommit så långt så kände vi oss lite sugna och bestämde oss för att följa skyltarna mot den. Visade sig vara ett lyckokast och vi åt en otroligt god middag precis vid vattnet med god underhållning i form av båtar som la till i den lilla gästhamn som också fanns där. En liten segelbåt hade lite problem och höll på att köra in i den segelbåt som tillhörde paret vid bordet bredvid. Och när det sedan kom en stor motorbåt och skulle tränga sig in där så blev det nästa man ur huse (eller restaurang) när alla skulle bevaka sina båtar...

Vi fortsatte Jungfrukustvägen mot Söderhamn och tog in på hotell Linblomman. En promenad längs med Söderhamnsån fick avsluta denna trevliga dag som bjudit på mest sol men också två tokregnskurar som vi lyckligtvis varit inomhus eller i bilen när de startade.

Av Revfalk - 15 juli 2009 22:42

Vi skall åka bil norrut och göra det vi känner för. Inte åka på några Europavägar. Efter en lunch hemma innan vi kom iväg visade det sig att det här med att inte åka på E-vägar blev svårt redan i Upplands-Väsby. Till slut hittade vi dock en vägen mot Rosersberg och åkte sedan vidare mot Almunge, Alunda och stannade till slut i Gimo. Enligt vår fina kartbok som vi köpte igår så fanns här en kyrka/slott/borg! Till slut hittade vi en väldigt trevlig herrgård vid Gimodammen och tog en promenad bort till ett bad. Helt otippat hade de t.o.m en kiosk så det blev glass och tådopp men för att vara en damm var det ganska kallt.

Vidare mot nästa mål som blev Österbybruk. Väldigt trevligt faktiskt med en fantastisk trädgård/orangeri samt ett krukmakeri med väldigt annorlunda kakelplattor som man kunde köpa. Hit ska vi åka tillbaka när vi har bestämt vad vi ska ha för kakel i badrummet och köpa några dekorationsplattor. En fika blev det här också och så hade vi tur att en grupp från Sheffield precis anlänt och skulle få en guidad tur till vallonbruket så vi fick hänga på där en liten stund. Österbybruk och många andra bruk här runt omkring har framställt metaller sedan 1700-talet.

Nästa anhalt Gävle. Vi hade inte bokat något hotell utan åkte runt lite i stan och kollade och hamnade till slut på Choice mitt inne i stan. Något trevligt som vi inte riktigt räknat med var att det varje onsdag i Gävle under sommaren har någon slags festival med allsång och artister. Centrumkärnan var avstängd och Martin Stenmarck uppträdde. Väldigt trevlig avslutning på första dagen på semesterresan.

Av Revfalk - 8 juli 2008 12:00

Sista dagen Efter en god frukostbuffé (här i Napa verkar de flesta hotell inkludera frukost till skillnad från hur det är i resten av Kalifornien) blev det träning och bad i poolen innan vi var tvungna att lämna Napa Valley och det underbara Kalifornien bakom oss. Bara en tråkig väntan på flygplatsen och en lååång flygning tillbaka till London och sen Stockholm.

Av Revfalk - 8 juli 2008 08:00

Vi har kört nästa 400 mil (inte miles...). Från San Francisco hela vägen ner till San Diego, samt inåt landet. Detta är den sista kartbilden över vår sista färd tillbaka från Las Vegas till San Francisco och de ställen vi besökte där.

Av Revfalk - 7 juli 2008 22:00

Nu har vi varit på historisk tur runt en vingård, Beringer, i Napa Valley. John guidade oss runt först odlingen och sen in i de tunnlar som bröderna Beringer grävde ut i slutet på 1800-talet. De ska garantera 58° F eller 14,5° C vilket anses vara den perfekta temperaturen för att lagra vin.

Fyra olika vin fick vi prova först ett gott vitt vin Leaning Oak Chardonnay, och en lutande ek är signaturen för vingården då det växer en väldigt gammal lutande ek som enligt sägnen blivit så genom att rötterna dränerade ett fat med brandy… De två rödvinerna vi fick prova var inte lika goda men portvinet som vi slutligen provade med en bit mörk choklad var gott. Lite vininköp blev det alltså också… hoppas de håller över Atlanten.

Det är heatwave över Kalifornien nu igen och över 100° F här i Napa. Tog bilen genom dalen tillbaka till hotellet med en mellanlandning i Napa Down Town. Det slutade med att vi åt middag där för vi var så hungriga, särskilt Marcus… Ett kvällsdopp i poolen på det jättemysiga hotellet som vi bor på den här sista natten blev det sen och efterrätt på terrassen i den perfekt tempererade natten. Det är vanligtvis kallt på nätterna här men nu var det perfekt. 104° F var det varmaste idag nästan 40° C. HOT!!!

Av Revfalk - 7 juli 2008 13:00

Nästa stopp nationalparken Muir Wood en Canon med jättestora Red Woodträd. En å/flod rann genom dalen och dimman gör sitt för att skapa detta härliga svala skogsområde norrut längs med Hwy 1. Sen styrde vi mot Napa Valley som blir vårt sista stopp på denna resa. Började i vanlig ordning med att svänga av mot Visitor Center i Napa för att få lite tips om vad man kan göra för att hinna uppleva Napa på 24 timmar. Checkade in på hotellet River Terrace Inn och lastade in alla väskor och kassar. Marcus var tvungen att duscha eftersom han tog en joggingtur runt Red Woodskogen. Vi måste också försöka få ordning på packningen och se om vi får plats med alla våra inköp eller om vi måste investera i en till väska.

Av Revfalk - 7 juli 2008 09:00

Nu måste vi utnyttja tiden som är kvar. Klockan på sju. Vi checkade ut från hotellet kl 8 för att hinna utforska lite delar norr om San Francisco innan vi måste åka hem imorgon. Golden Gate Bridge och en snabb avstickare till Sausolito för frukost med utsikt över San Francisco och Alcatraz.

Av Revfalk - 6 juli 2008 21:00

Eller i alla fall titta på sport. Vi har beställt baseballbiljetter och ska gå på at&t park och titta på San Francisco Giants som möter LA Dodgers, derby eller??

Vi tog bussen ner till Union Square för att äta frukost, hittade ett jättebra ställe två kvarter före. Sen gick vi till at&t park och hämtade ut biljetterna. Matchen började kl 13.10 och vi var där i god tid. Att titta på baseball var i ärlighetens namn lite långtråkigt. Det verkar vara väldigt svårt att få poäng. Det blev till slut 3-5, Dodgers vann efter 9 innings det hettade till i den sista då stod hela publiken upp och skrek BEAT LA men det hjälpte inte. 35290 var den officiella publiksiffran verkar vara populärt att gå och titta på baseball i alla fall.

Lite fönstershopping och middag vid Union Square innan vi tog bussen tillbaka till hotellet igen. En kort promenad i Japantown blev det på kvällen, men det blir mörkt tidigt så vi såg inte så mycket.