Av Revfalk - 28 mars 2018 23:00

Sista dagen och vi tog några fler av tipsen som vi fått första dagen. Vi började med att vandra runt  i ett par timmar på Natural History museum of Utah med fokus på den fantastiska geologi som finns runt i delstaten och alla fossiler från många djur med fokus på dinosaurier.

Museet ligger i universitetsområdet, ganska högt med en fin utsikt över hela staden.

Jättestora portioner...

Vi käkade lunch på ett typiskt amerikanskt cafe, The Park Cafe vid en fin park, Liberty Park. Dessa cafeer är så mysiga och man får sjukt mycket mat.

Vi tog en promenad runt parken i det härliga vädret och körde sedan in mot Utah State Capital.

Vi hann med en mycket intressant tour där med både historia och nutid. Utah försökte bli en delstat i ca 50 år innan de godkändes. Mormonerna ville inte ge upp möjligheten till polygami men var tvungna, då slaveri och polygami var otänkbara att tillåtas i en delstat enligt Lincoln. De gav upp polygamin och blev till slut en delstat 1896.

Great Salt Lake är en stor inkomstkälla för ekonomin i Utah.

State Capitol

Det enda som lever där är en slags räkyngel som exporteras som fiskmat, den andra exportvaran är mineraler i massor då sjön inte har något utlopp men tar emot massor av smältvatten från bergen runt omkring. En annan stor inkomstkälla är olja, Utah är fjärde största staten för utvinning av det sant kol. Detta i samma del som alla dinosariespår hittats. Utah är en snabbt växande stat med ung befolkning.

Vi fick också titta i rummet där Utahs Supreme court håller till, åtminstone officiellt samt rummet där fullmäktige konfererar samt i Golden room där guvernören tar emot de mest prominenta gästerna och undertecknar lagarna i Utah. Intressanta fakta är att Utah var väldigt tidiga med rösträtt för kvinnor, redan 1896. Däremot var inte så många kvinnor aktiva politiskt men de få som var det stiftade många sociala lagar gällande skolgång och sjukvård.

Utahs enda kvinnliga guvernör. När hon avgick var hon så populär att hon hade 87% stöd av folket.

Efter denna rundtur var vår tid i SLC nästan slut, vi strosade lite i City Creek Center igen och körde sedan mot flygplatsen. Vårt äventyr i USA är över för denna gång.

Av Revfalk - 27 mars 2018 23:00

Vi fick tips av en kille på turistinfon i Salt Lake i början av resan att besöka Antelope Island så vi hade bestämt att ta en vandringstur där på vägen tillbaka. Sagt och gjort, vi styrde mot ön och börja de på Visitor Center. Vi fick tips om vandringsleder och bestämde oss för en som var ca en mil lång. Vi parkerade vid en saltig strand och påbörjade vandringen. Ganska snart stötte vi på bison som vandrar fritt på ön. Otroligt vacker utsikt över Great Salt Lake och bergiga landskap. Man skulle hålla sig på stigen, men efter ett tag kom vi fram till en hjord som betade precis längs med vägen. Vi tog ett beslut att avvika från stigen eftersom bison inte är att leka med. Vår väg korsades också av en Coyote som också strövar vilt på ön. Stigen användes också av cyklister, det hade varit härligt att cykla mtb på stigarna här. Vi mötte också en man på häst med en häst på släptåg. Det var riktigt härligt väder och vi njöt av en riktigt fin dag.

Väldigt stor bison, ser inte så stor ut men man ville inte gå närmare.

Coyote på håll.

Vi mötte en man som red på två hästar..

Vacker utsikt!

När vi vandrat ca 13 km inklusive en liten avstickare till en topp längs med stigen var vi ordentligt hungriga. På ön fanns bara en restaurang, med hamburgare såklart.. Efter lunch gick vi ut på stranden, ner till vattnet. Det var varmt och väldigt salt. Det är långgrunt så det fina vädret värmde upp det grunda vattnet ordentligt.

Vi körde sedan längs med den östra kusten till en ranch som visade på livet som nybyggare, från slutet av 1800-talet.

Sista kvällen i Salt Lake, vi åkte in till stan och åt på en Tapasrestaurang, Eva, som hade supergod mat.

Av Revfalk - 26 mars 2018 23:00

Vi bestämde oss för att inte ställa klockan för första gången denna semester. Inte för att vi sov så länge för det utan vi var på väg ut i byn för frukost strax efter kl 8. Amerikansk frukost med omelett, bacon och pannkakor intogs på Wort hotell, där även Silver dollar bar ligger. Sedan gick vi tillbaka till hotellet för att checka ut och sen blev det en shoppingrunda i Jackson. Många trevliga affärer och lite souvernirer från Jackson ville vi gärna ha med oss.

Sen styrde vi tillbaka mot Salt Lake City via Bear Lake, som visade sig vara en fantastiskt vacker sjö, känd för sitt vackra jätteblå vatten. Sedan gick vägen över ett pass och från vårväder i härlig sol blev det snöoväder och minusgrader. Bergsväder är ombytligt. Här skildes också våra vägar med Ken och Åsa som vi haft så mycket kul med under resan. De skulle flyga hem en dag före oss.

Bear lake, känd för sitt väldigt blå vatten.

Utsikt från passet ovan Bear lake.

Vi stannade i Ogden, strax innan Salt Lake eftersom planen för nästa dag var att besöka Antelope Island som är den största ön i Great Salt Lake. Vi käkade middag i Ogden, asiatiskt, vilket var väldigt gott efter all fet amerikansk mat de senaste veckorna.

Av Revfalk - 25 mars 2018 22:45

Nysnö i Jackson och vi packade in oss i Ken och Åsas bil eftersom carpool är föredraget här, de är väldigt miljömedvetna. Alla liftar i Teton drivs med förnybar el och det var många ekologiska reklamskyltar i byn, till skillnad från resten av det vi sett i USA. Parkering för carpool var en liten bit från backen men det var supersmidigt med shuttlebus som gick hela tiden.

Shuttlebuss mot backen.

Vi hade alla bestämt oss för att hyra feta skidor så först letade vi rätt på butiken som hotellkillen rekommenderade. Efter att ha checkat ut svindyra hyrskidor köpte vi ännu dyrare liftkort. 149 dollar per dag!!! Vi tog en gondol upp mot toppen och påbörjade vårt utforskande av berget.

Vi pustar ut lite mitt i åket...

Efter någon halvtimme ringde det på Kens telefon och det var Dana från Grand Targhee som vi träffat i Big Sky som undrade om vi ville ha sällskap. Vilken lyx att få guidning av en local som kan berget. Vi skidade på hela dagen och liften stängde allt för snabbt. Deb och Dana föreslog en afterski i Teton så vi fick några timmar till med härligt snack med detta coola par där Deb berättade om när hon jagade Buffalo med pilbåge?

Ken, Dana, Mattias och Åsa

Åsa och Ken i passande Afterskisoffa.

Vi fick även lite tips av dem om vad vi måste göra i Jackson så på kvällen blev det middag på Cowboy bar, känt för att ha sadlar som barstolar. Vi tittade även in på Silver dollar bar, det andra stället de tipsat om. Bardisken var dekorerad med silverdollarmynt. Vi bestämde oss för att komma tillbaka och käka frukost där för fler öl orkade vi inte.

Välskyltad restaurang.

Av Revfalk - 24 mars 2018 22:45

Sista dagen i Big Sky.  Toksnö under natten och fortsatt snöande på morgonen gjorde att vi ganska snart efter att ha kommit till backen fick besked om att tävlingen blev inställd. Men med nysnö över hela berget fick vi en underbar dag ändå. Efter ett snabbt byte från fartdräkt och GS-skidor mot SL-skidor åkte vi mot offpistområdena som verkligen är många här.

Ken hittar ut från skogen.

Efter skidåkning var det dags att styra mot nästa äventyr. Vi har bokat två nätter i Jackson Hole ca 3,5 timmar från Big Sky. Riktigt vacker väg även nu så det blev en trevlig upplevelse att köra dit.  Jackson Hole är också väldigt fint. Vi hade bokat ett hotell mitt inne i stan och efter att ha packat in oss i rummen så gav vi oss ut på en promenad och hittade så småningom en väldigt bra pizzeria där vi åt supergoda pizzor och lite öl.

Gatubild, Jackson Hole, med utsikt mot den lokala backen.

Vi spanade lite i några affärer som fortfarande var öppna, många fina grejer att shoppa.

Det jagas en del här kan man tro...

Supergoda pizzor hade de här.

När vi kom tillbaka till hotellet fick vi tips inför morgondagens skidåkning av receptionskillen som var supertrevlig och hjälpsam. Det finns en skidbacke precis i byn, men den kända åkningen är i Teton på andra sidan berget.

Av Revfalk - 23 mars 2018 22:45

Ännu en fridag för oss tjejer och med nysnö. Idag tittade solen fram så det blev riktigt härligt. Det var storslalom för båda herrgrupperna idag. Vi hann dock få några riktigt fina puderåk innan det var dags att heja på killarna. Underbart! Inga framskjutna svenskplaceringar idag heller, Ove var nära pallen men halkade några placeringar i andra åket.

Åsa och Åsa njuter av puder i Big Horn.

Eftersom det var klart idag så bestämde vi oss för att ta oss upp till högsta toppen, Lone Peak. Storslalomtävlingarna drog ut lite på tiden på grund av snön men vi hann precis upp med sista gondolen som fick åka skidor ner från toppen. På toppen var det klart men grymt blåsigt. Vi fick en riktigt härlig repa ner på baksidan. Jag och Åsa tog sedan ett härligt utomhusbad innan banketten. Sista kvällen med ett härlig gäng skidåkare där alla verkligen delar kärleken till skidåkning. Som vanligt blev vi dock inte så sena. Man är både otroligt trött efter en dag i skidbacken på den här höjden och så är det ju tävling imorgon.

Av Revfalk - 22 mars 2018 22:45

Liften öppnade 8.30 och besiktning 8.45 så det var tidig morgon som vanligt. Det kom mycket snö i natt, så vi fick börja med att bredhasa utanför banan på varje sida. Trött i benen redan innan besiktning?. Jobbet vi gjorde blev ändå bra och banan såg bra ut vid besiktningen. Starten något försenad och jag startade sist så det blir mycket tid att fundera. Men snackade med en del tjejer på start alla är så otroligt trevliga och pratsamma. När min klass började köra så körde några av de bästa ur vilket såklart satte sig i mitt huvud gällande hur banan såg ut. När det var min tur körde jag iväg, tog det halvlugnt första halvan men det funkade eftersom det var ganska mjukt. Sista delen körde jag på lite mer och gick in som sexa. Hann slänga i mig en trekantsmacka som Mattias köpte till mig innan besiktning för åk 2. Sen lite mer snack med tjejerna på start innan det var min tur. Körde lite sämre i andra men behöll sjätteplaceringen.

Det gick desto bättre för Stefan Bessman. Herrar B körde SL denna dag och Stefan ledde efter första åket och behöll ledningen även i andra. Så otroligt roligt och välförtjänt. På prisutdelningen blev det champagne och svenska flaggor och stort jubel från svenskbordet när Stefan fick ställa sig överst på pallen.

Vinnaren i målfållan, efter målgång i 2:a åket. VM-guld SL!!

Prisutdelning på kvällen, Stefan på pallen.

Vi skålar i champagne för Stefan.

Av Revfalk - 21 mars 2018 22:45

Upp tidigt och ladda med god frukost. Är så lyxigt men man äter lite för mycket. Sedan ut på GS-skidorna för inåkning på dem samtidigt som vi spanade på SG-tävlingarna för Ken och Anders. Underbara förhållanden, och så härligt att friåka på nypistad manchester i breda backar. Vi kollade in Anders och Ken i Big Horn, båda hade tidiga startnummer. Anders körde riktigt bra men blev lite sen på slutet och åkte därmed in på den där irriterande fjärdeplatsen så nära till medaljen tidsmässigt. Sen kom Ken och körde in några placeringar bakom. Ingen medalj denna dag heller.

Puckelpisten, som vi tog oss ner för, åtminstone den sista delen, för att kunna spana på Super-G tävlingen i backen bredvid.

Eftersom tävlingarna var slut tidigt blev det mycket härlig friåkning denna dag. Det är fantastiskt vackert här i Big Sky.